
222

S T U D I A 
P O L I T O L O G I C Z N E

STUDIA I ANALIZY
ST

U
D

IA
 I

 A
N

A
LI

Z
Y

VOL. 59
DOI: 10.33896/SPolit.2021.59.11

Izabela Nogawica*

Manipulacja obrazem Ukrainy
jako element rosyjskiej propagandy.
Przykład «Rassijskoj Gaziety»

Manipulating the image of Ukraine
as part of Russian propaganda.
The example of «Rossiyskaya Gazeta»

* ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9709-0406, doktorantka w Instytucie Filologii 
Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Magister stosunków międzynarodowych. 
E-mail: izabela.nogawica@gmail.com

Słowa kluczowe: rosyjska propaganda, Rassijskaja Gazieta, Euromajdan, Kreml, Ukraina

Keywords: Russian propaganda, Rossiyskaya Gazeta, Euromaidan, Kremlin, Ukraine

Abstrakt: Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób Kreml kształtuje 
wizerunek Ukrainy po wybuchu Euromajdanu i jak odnosi się to do dokumentów regulujących 
politykę informacyjną Federacji Rosyjskiej? Aby to osiągnąć, przeprowadzono analizę 
artykułów, jakie opublikowano na oficjalnej stronie rosyjskiego dziennika urzędowego od 
stycznia 2014 do grudnia 2019 r. Przeprowadzone badanie dowodzi, że zmiana wektora 
ukraińskiej polityki zagranicznej wiązała się ze zmianą sposobu, w jaki przedstawiana 
jest Ukraina.

Abstract: The aim of the article is to answer the question how the Kremlin shapes the image 
of Ukraine after the outbreak of Euromaidan and how it relates to documents regulating 
the information policy of the Russian Federation. To achieve this, articles published on 
the official site of the Russian official journal from January 2014 to December 2019 were 
analyzed. The research conducted proves that the change of the vector of Ukrainian foreign 
policy influenced the way Ukraine is described.



223SP Vol. 59 / STUDIA I ANALIZY

Manipulacja obrazem Ukrainy jako element rosyjskiej propagandy…

Wprowadzenie
Rosja wszelkimi dostępnymi środkami dąży do zwiększenia, a przy-

najmniej podtrzymania, swojego znaczenia na arenie międzynarodowej. 
Wybór tematu był podyktowany chęcią weryfikacji, w jaki sposób Rosja 
próbuje zaradzić poważnemu problemowi, jakim z jej perspektywy jest 
odchodzenie Ukrainy z rosyjskiej strefy wpływu. Jednym z dostępnych 
narzędzi jest kształtowanie poglądów obywateli rosyjskich i społeczności 
międzynarodowej poprzez propagandę. Celem niniejszego artykułu jest 
przeanalizowanie, w jaki sposób Rosja za pośrednictwem swojego dzien-
nika urzędowego kształtowała stosunek Rosjan do Ukraińców i państwa 
ukraińskiego od momentu, kiedy w 2014 r. Ukraińcy wybrali europejską 
drogę rozwoju. W toku studiowania materiałów, już na wstępie do analizy, 
pojawiło się spostrzeżenie, że Rosja powróciła do narracji nawiązującej 
do Wielkiej Wojny Ojczyźnianej i motywu niebezpieczeństwa przycho-
dzącego z Zachodu, a także mitu oblężonej twierdzy i świętej, prawo-
sławnej Rusi, której wartości należy bronić. Dlatego przyjęto założenie, 
że to właśnie na powyższych mitach, dobrze znanych i czytelnych dla 
każdego Rosjanina, będzie opierać się większość artykułów dotyczących 
Ukrainy. Taka narracja współgra też z ogłoszoną 5 grudnia 2016 r. Dok-
tryną bezpieczeństwa informacyjnego Federacji Rosyjskiej, z punktu widzenia 
której za priorytet została uznana promocja wiarygodności informacji 
o polityce narodowej oraz pozycji geopolitycznej Rosji. Przeprowadzona 
na potrzeby tego artykułu analiza obrazu Ukrainy została ograniczona do 
okresu styczeń 2014 r. – grudzień 2019 r.

Polityka informacyjna Rosji

«Rassijskaja Gazieta» (RG) to rosyjski dziennik urzędowy, którego 
pierwszy numer został wydany 11 listopada 1990 r. w Moskwie. Pozycja 
dziennika urzędowego gwarantuje niemały nakład (ok. 130 500 egzem-
plarzy) i dostępność w całym kraju. Jest drukowana w 44 miastach, 
a wydaniom gazety towarzyszą zakładki regionalne. Poza tym od 2012 r. 
posiada również wydanie internetowe. Jednak rola «Rassijskoj Gaziety», 
w przeciwieństwie do dzienników urzędowych wielu krajów, nie sprowa-
dza się wyłącznie do publikacji aktów prawnych – na jej łamach możemy 
znaleźć też wiadomości, komentarze, czy reportaże1. To sprawia, że siła 
propagandowa wydania jest wysoka.

1 О газете / About the newspaper, https://rg.ru/about/ (27.01.2020).



224 STUDIA I ANALIZY / SP Vol. 59

IZABELA NOGAWICA

Dokumentem regulującym politykę informacyjną Kremla jest Doktryna 
bezpieczeństwa informacyjnego Federacji Rosyjskiej. Poprzedni taki dokument 
(który przytaczam tutaj z uwagi na fakt, że część badanego okresu przy-
pada na okres jego funkcjonowania) jest z 2000 r. Do głównych zagrożeń, 
z którymi miała zmierzyć się polityka informacyjna Rosji zaliczono wtedy 
m.in. „upowszechnianie dezinformacji o Rosji i działalności federalnych 
organów władzy państwowej”. Wojny informacyjne wymierzone w Rosję 
miały być dodatkowo neutralizowane przez programy prezydenckie, 
takie jak: Stworzenie pozytywnego wizerunku Federacji Rosyjskiej, Umocnie-
nie bezpieczeństwa informacyjnego Rosji czy Budowanie jednolitej przestrzeni 
informacyjnej Rosji. W przekonaniu prezydenta W. Putina działania te 
miały służyć wzmocnieniu obywatelskiej tożsamości wieloetnicznego 
społeczeństwa Federacji Rosyjskiej2.

Wspomniana wyżej Doktryna została uznana za nieaktualną już 
w 2015 r. i wówczas rozpoczęto prace mające na celu stworzenie nowego 
dokumentu regulującego politykę informacyjną Rosji. W rezultacie tych 
prac 5 grudnia 2016 r. ogłoszono nową Doktrynę bezpieczeństwa informa-
cyjnego3. Z punktu widzenia tematu artykułu interesujący jest przede 
wszystkim fakt, że za priorytet została uznana „promocja wiarygodności 
informacji o polityce narodowej oraz pozycji geopolitycznej Rosji”4, pod-
czas gdy za jedno z kluczowych zagrożeń uznano „organizacje i instytu-
cje osłabiające suwerenność państwa i jego wartości kulturowe poprzez 
rozpowszechnianie nieobiektywnych i fałszywych informacji na temat 
Rosji, dążenie niektórych państw do dominacji w sferze informacyjnej 
Rosji”5. Widać przesunięcie akcentu na kwestię pozycji geopolitycznej 
Rosji, co może być związane z konfliktami, w które w tym czasie zaan-
gażowała się Federacja Rosyjska (przede wszystkim konflikt w Ukrainie 
oraz w Syrii). Jolanta Darczewska w pracy «Diabeł tkwi w szczegółach. 
Wojna informacyjna w świetle doktryny wojennej Rosji» pisze: „Teoria 
walki informacyjnej wpisuje się w kulturę strategiczną Rosji. Charak-
teryzują ją m.in.: syndrom oblężonej twierdzy, dążenie do zapewnienia 
własnego bezpieczeństwa bez poszanowania bezpieczeństwa innych kra-

2 J. Darczewska, Anatomia rosyjskiej wojny informacyjnej. Operacja krymska – studium przy-
padku, Warszawa 2014, s. 33.

3 Указ Президента Российской Федерации от 05.12.2016 г. № 646, http://kremlin.ru/
acts/bank/41460/page/1 (03.06.2020).

4 A. Kuczyńska-Zonik, Strategia bezpieczeństwa informacyjnego Federacji Rosyjskiej, [w:] 
J. Trubalska, Ł. Wojciechowski (red.), Bezpieczeństwo państwa w cyberprzestrzeni, Lublin 
2017, s. 101.

5 Tamże, s. 101.



225SP Vol. 59 / STUDIA I ANALIZY

Manipulacja obrazem Ukrainy jako element rosyjskiej propagandy…

jów, lęk autorytarnego reżimu przed rewoltą, mitologizowanie własnej 
armii i służb specjalnych, dążenie do uregulowania wszystkich aspektów 
bezpieczeństwa, a zarazem stosowanie siły ponad prawem, narzucanie 
sojusznikom i sąsiadom zasady ograniczonej suwerenności, militaryzacja 
życia społecznego i politycznego, narzucanie innym państwom zideolo-
gizowanego obrazu świata (przedstawianego obecnie jako konfrontacja 
„świata amerykańskiego” i „świata rosyjskiego”)”6. To właśnie obecność 
w  przekazie wspomnianych przez J. Darczewską elementów pozwala 
oszacować poziom zideologizowana informacji dotyczącej Ukrainy.

Kryzys na Ukrainie

Kryzys na Ukrainie rozpoczął się, kiedy Wiktor Janukowycz odstąpił 
od podpisania umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską. Oficjalnie 
powodem był brak propozycji zadośćuczynienia za ewentualne poniesione 
straty, a także strach przed pogorszeniem relacji handlowych z Rosją, 
która była kluczowym partnerem. Rezygnacja z podpisania umowy wywo-
łała falę protestów w Kijowie i innych miastach (głównie zachodniej) 
Ukrainy, które dziś znamy pod nazwami „Euromajdan” lub „Rewolucja 
godności”. W rezultacie tych wydarzeń obalono prorosyjskiego prezy-
denta Wiktora Janukowycza, który podjął decyzję o opuszczeniu kraju 
i udał się do Rosji. Na tym zakończyły się sukcesy protestujących. Na 
przełomie lutego i marca rozpoczął się tzw. „kryzys krymski”. Rosja przy 
pomocy swoich żołnierzy doprowadziła do secesji, a następnie aneksji 
Krymu wraz z Sewastopolem do Rosji. Legalność krymskiej secesji miało 
potwierdzić przeprowadzone na półwyspie referendum, które nie zostało 
uznane przez państwa zachodnie. Aneksja Krymu zachęciła do działa-
nia Rosjan i ukraińskich separatystów w innych regionach wschodniej 
Ukrainy. Rozpoczął się konflikt zbrojny w Donbasie, gdzie przy wsparciu 
Rosji doszło do powstania Donieckiej Republiki Ludowej i Ługańskiej 
Republiki Ludowej7. Wojna trwa do dziś. Sytuacja na Ukrainie ma stra-
tegiczne znaczenie dla pozycji Rosji na obszarze poradzieckim. Udana 
integracja Kijowa ze strukturami europejskimi mogłaby służyć za przy-
kład dla kolejnych państw rosyjskiej strefy wpływów, co mogłoby odebrać 

6 J. Darczewska, Diabeł tkwi w szczegółach. Wojna informacyjna w świetle doktryny wojennej 
Rosji, «Punkt widzenia» 2015, vol. 5, s. 8.

7 S. Olszyk, Kontekst geopolityczny kryzysu na Ukrainie (2013–2014) i zaangażowanie władz 
polskich w jego rozwiązanie, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-
doi-10_14746_ssp_2016_3_12/c/18886-18582.pdf (04.02.2020).



226 STUDIA I ANALIZY / SP Vol. 59

IZABELA NOGAWICA

jej pozycję mocarstwa regionalnego. To szczególnie ważne biorąc pod 
uwagę, że obecnie to głównie mocarstwowa polityka legitymizuje rządy 
W. Putina, co sprawia, że propaganda sukcesu nabiera kluczowego zna-
czenia.

Wiele wskazuje na to, że Rosja od dawna stopniowo przygotowy-
wała grunt pod zajęcie półwyspu. W rosyjskiej kampanii informacyjnej 
wymierzonej w Ukrainę z jednej strony gloryfikowano czasy radzieckie, 
a z drugiej odwoływano się do mitów związanych z drugą wojną świa-
tową. Od początku przedstawiano wydarzenia Euromajdanu jako inspi-
rowane przez Zachód i wrogie wobec Rosji. Zwolennicy rewolucji byli 
oskarżani o skrajny nacjonalizm (często nazizm), rusofobię, gloryfikację 
UPA (uważanej w Rosji za organizację terrorystyczną) i SS Galizien8. 
Rząd ukraiński przedstawiano jako skorumpowany, nielegalny i sformuło-
wany w drodze zamachu stanu. Rosyjskie media, zarówno te tradycyjne, 
jak i sieci społecznościowe, szczególnie chętnie propagowały tę narra-
cję poprzez relacje rzekomych świadków wydarzeń. Działania te miały 
na celu wzbudzenie niechęci wobec narodu ukraińskiego. Szczególnie 
chętnie manipulowano wizerunkiem ukraińskiej armii, szerząc historie 
o stosowanych w niej torturach, masowych mordach, wykorzystywaniu 
dzieci do walki, handlu ludźmi, a nawet kanibalizmie9.

Obraz Ukrainy w «Rassijskoj Gazietie»

Przechodząc do obrazu Ukrainy w «Rassijskoj Gazietie», należy 
zacząć od tego, że jest to temat popularny. Od stycznia 2014 do końca 
grudnia 2019 r. na łamach wersji internetowej ukazało się 46 905 artyku-
łów, w których pojawia się fraza „Ukraina” lub „Ukraińcy”10. W styczniu 
2014 r., czyli w momencie od którego zaczęto prowadzenie tego badania, 
wydarzenia Euromajdanu trwały już od ponad miesiąca i były aktywnie 
relacjonowane przez rosyjski dziennik rządowy. Analizę rosyjskiej narracji 
dotyczącej tego tematu można zacząć od tego, że w przeciwieństwie do 
większości wydań europejskich, dziennikarze RG zapisywali słowo „Euro-
majdan” od małej litery. Poza tym, temu określeniu zawsze towarzyszył 

 8 P.J. Sieradzan, Rosyjska opinia publiczna wobec EuroRewolucji, [w:] R. Potocki, M. Doma-
gała, D. Miłoszewska (red.), Czas EuroMajdanu, Warszawa 2014, s. 392–401.

 9 E. Lange-Ionatamishvili, S. Svetoka, Strategic Communications and Social Media in the 
Russia Ukraine Conflict, [w:] K. Geers (red.), Cyber War in Perspective: Russian Aggression 
against Ukraine, NATO CCD COE Publications, Tallinn 2015, s. 107–108.

10 Dane na 11 marca 2020 r.



227SP Vol. 59 / STUDIA I ANALIZY

Manipulacja obrazem Ukrainy jako element rosyjskiej propagandy…

cudzysłów, a często też poprzedzały je słowa „tak zwany Euromajdan”, 
co zapewne miało podkreślić sceptyczny stosunek redakcji wobec tych 
wydarzeń.

Na początku 2014 r. doniesienia z Euromajdanu cieszyły się w Rosji 
dużą popularnością. Codziennie publikowano przynajmniej jeden artykuł 
poświęcony temu tematowi. Przede wszystkim, kijowski Plac Niepodle-
głości opisywany był jako miejsce niebezpieczne i opanowane przez prze-
stępców. W artykule „Ukraińskie teatry proszą o ochronę przed „euro-
majdanem”” (Украинские театры просят защиты от „евромайдана”)11 
Paweł Dulman pisze o przedstawicielach kijowskiego świata kultury, 
którzy zwrócili się do ukraińskiego MSW z prośbą o ustalenie ochrony 
pozwalającej zapobiec wtargnięciu protestujących do budynków insty-
tucji kulturalnych. Warto podkreślić, że poza wyrazem „Euromajdan”, 
również słowo „rewolucjoniści” zawsze pisane jest w cudzysłowie, co 
zapewne ma podkreślić ironiczny stosunek autora wobec tych wydarzeń. 
Artykuł informuje również o wysokim poziomie przestępczości na Placu 
Niepodległości – kradzieżach, bójkach i gwałtach z „prawdopodobnym” 
udziałem protestujących. Typowe dla artykułów z początku roku jest 
też pytanie retoryczne o to, skąd brane są środki finansowe pozwala-
jące utrzymać Euromajdan, kim są protestujący, że nie muszą chodzić 
do pracy i co dzieje się z ich rodzinami. Na marginesie należy zwró-
cić uwagę, że na tym etapie (artykuł pochodzi z 2 stycznia 2014 r.), 
informacja pochodząca od ukraińskiej administracji jest traktowana jako 
wiarygodna i autor kilkakrotnie odwołuje się do oficjalnych danych. Nie 
padają również żadne negatywne słowa pod adresem ukraińskiego rządu, 
administracji, czy służb.

Kolejny obszerny blok informacji stanowią doniesienia z regionów 
buntujących się wobec wydarzeń mających miejsce w Kijowie. Maksim 
Makaryczew w artykule „Rozdzielili. Kto będzie rządził?” (Разделили. 
Кто будет властвовать?)12 cytuje przewodniczącego charkowskiej 
administracji i przewodniczącego lokalnego oddziału Partii Regionów 
Michaiła Dobkina: „Po 70 latach na Ukrainie znów zaczyna działać 
„Front Ukraiński”, którego uczestnicy, na wzór ojców i dziadków, wyzwolą 
nasze ziemie, podobnie jak w latach 40. XX wieku”13. Widzimy cha-
rakterystyczne dla większości mediów rosyjskich i prorosyjskich mediów 

11 П. Дульман, Украинские театры просят защиты от «евромайдана», https://
rg.ru/2014/01/02/teatri-site-anons.html/ (14.03.2020).

12 М. Макарычев, Разделили. Кто будет властвовать?, /https://rg.ru/2014/02/03/ukr.
html/ (15.03.2020).

13 Tamże.



228 STUDIA I ANALIZY / SP Vol. 59

IZABELA NOGAWICA

ukraińskich odwoływanie się do drugiej wojny światowej i konieczności 
ochrony ojczyzny przed agresorami z Zachodu. RG donosi o żołnierzach 
„neonazistowskiego” batalionu „Azow” fotografujących się z portretem 
Adolfa Hitlera14. Również partia „Swoboda” nazywana jest faszystowską.

«Rassijskaja Gazieta» wiele uwagi poświęca również niepokojowi, jaki 
sytuacja na Ukrainie wywołała w Rosji. W artykule „Kiedy przychodzi 
czarna bieda” (Когда приходит черная беда)15 z 3 marca 2014 r. autorzy 
informują, że w kraju krasnodarskim rozpoczęła się zbiórka pomocy 
humanitarnej dla „bratniego kraju”. Jak donosi RG, w okresie od sierp-
nia 2014 r. do grudnia 2019 r., Rosja dostarczyła Ukrainie 84 tysiące 
ton ładunków z pomocą humanitarną16. Odwoływanie się do symboliki 
bratnich narodów jest motywem powracającym od wielu lat. Pogarsza-
jąca się sytuacja na Ukrainie jest powodem, dla którego Rosja ma prawo 
interweniować i „pomóc”. Co więcej, w Kubaniu odbył się mityng mający 
na celu udzielenie wsparcia narodowi ukraińskiemu, podczas którego 
gubernator Aleksandr Tkaczew miał powiedzieć, że Rosjanie są gotowi 
przyjść na pomoc Ukrainie. Artykuł informuje też, że w celu udzielenia 
wsparcia mieszkańcom autonomii, na Krym wysłano już ponad tysiąc 
kubańskich żołnierzy. Według słów autorów, kozacy dońscy „są gotowi 
okazać niezbędną pomoc praktyczną w zapewnieniu porządku prawnego 
na Krymie i południowo-wschodnich rejonach Ukrainy”.

Ukraina jednocześnie jest opisywana jako kraj faszystowski i anar-
chiczny. W artykule „Prawy sektor odmówił posłuszeństwa Kijowowi” 
(Правый сектор отказался подчиняться Киеву)17 Maksim Makaryczew 
donosi, że bojownicy Prawego Sektora wypowiedzieli posłuszeństwo 
ukraińskiej władzy. Artykuł skoncentrowany jest wokół braku kontroli 
ukraińskiego rządu nad ekstremistycznymi ugrupowaniami, które bezkar-
nie przemieszczają się z bronią po kraju i narzucają swoje warunki prezy-
dentowi18. Ukraińscy „ekstremiści” są oskarżani m.in. o spalenie żywcem 
48 osób w domu związków zawodowych w Odessie w maju 2014 r. Opis 

14 М. Макарычев, Во Франции сбросили маски с «героев майдана», https://rg.ru/2016/02/02/
francuzskij-telekanal-pokazal-pravdivyj-film-o-tragedii-v-odesse.html/ (02.04.2020).

15 А. Ершов, Л. Ионова, А. Скрипка, Когда приходит черная беда, https://rg.ru/2014/03/03/
pomosh.html (16.03.2020).

16 МЧС России направило в Донбасс груз медикаментов и детского питания, https://
rg.ru/2019/12/12/mchs-rossii-napravilo-v-donbass-gruz-medikamentov-i-detskogo-
pitaniia.html/ (23.04.2020).

17 М. Макарычев, «Правый сектор» отказался подчиняться Киеву, https://rg.ru/2015/07/07/
pravii-sektor-site.html (31.03.2020).

18 Tamże.



229SP Vol. 59 / STUDIA I ANALIZY

Manipulacja obrazem Ukrainy jako element rosyjskiej propagandy…

wydarzeń silnie oddziałuje na emocje czytelnika: „Zakrwawione ciała 
ludzi, zwierzęcy uśmiech morderców krzyczących „Zabij wszystkich 
co do jednego!” i dobijających rannych, łzy obywatelki Odessy, Fatimy 
Papury, która tego dnia straciła jedynego syna Wadima”19.

Bardzo popularnym blokiem tematycznym jest pogarszająca się sytu-
acja ekonomiczna i społeczna na Ukrainie. Jak powiedział cytowany przez 
RG przewodniczący Ługańskiej Republiki Ludowej Igor Płotnicki: „Nie 
ma gospodarki, nie ma państwa, nie ma jedności narodowej, odcięto się 
od korzeni historycznych, wszystko jest stracone”20. Wiele artykułów 
sprowadza się do konkluzji, że „Ukraina spada w przepaść”21. Państwo 
jest krytykowane lub wyśmiewane na każdy możliwym polu – od polityki, 
aż po kulturę22. Zgodnie z narracją RG, ukraińska władza tonie w korup-
cji i nie robi nic, by to zmienić23. RG donosi o majątkach prezydenta 
Poroszenki i jego ekipy, którzy bogacą się kosztem zwykłych Ukraiń-
ców24. Początkowo w znacznie lepszym świetle ukazywany był prezydent 
Wołodymyr Zełenski, przedstawiany jako człowiek odważny i potrafiący 
przejąć inicjatywę25. Z czasem jednak, kiedy w kolejnych wypowiedziach 
krytykował działanie Kremla, również stał się obiektem ataków RG.

RG konsekwentnie opisuje porewolucyjną Ukrainę jako marionetkowe 
państwo Stanów Zjednoczonych, gotowe płacić Stanom Zjednoczonym 
zawyżone stawki za ropę naftową i węgiel, aby tylko nie współpracować 
z Rosją26. Jednocześnie dziennik donosi o stopniowym ochładzaniu się 
relacji na tej linii. Ukraina z własnej winy traci zaufanie Stanów Zjed-
noczonych, co wpisuje się w popularny obraz Ukrainy jako kraju konse-

19 М. Макарычев, Во Франции сбросили маски…
20 Глава ЛНР: Республика не вернется в состав Украины, https://rg.ru/2017/11/11/glava-

lnr-respublika-ne-vernetsia-v-sostav-ukrainy.html (10.04.2020).
21 М. Макарычев, Во Франции сбросили маски…
22 А. Александр, Верка Сердючка сотрет виды Крыма из украинского клипа для «Евровиде-

ния», https://rg.ru/2017/05/05/verka-serdiuchka-sotret-vidy-kryma-iz-ukrainskogo-klipa-
dlia-evrovideniia.html (08.04.2020).

23 Вашингтон не намерен вечно помогать Украине, https://rg.ru/2016/04/04/glava-ukrainy-
ischerpal-v-vashingtone-svoj-kreditnyj-potencial.html (04.04.2020).

24 Журналисты нашли незадекларированную виллу Порошенко, https://rg.ru/2016/11/11/
zhurnalisty-nashli-nezadeklarirovannuiu-villu-poroshenko.html (07.04.2020).

25 Пушков предупредил Порошенко о последствиях отказа от дебатов, https://
rg.ru/2019/04/04/pushkov-predupredil-poroshenko-o-posledstviiah-otkaza-ot-debatov.
html (20.04.2020).

26 В Совфеде прокомментировали поставки американской нефти на Украину, https://
rg.ru/2019/07/07/v-sovfede-prokommentirovali-postavki-amerikanskoj-nefti-na-ukrainu.
html (22.04.2020).



230 STUDIA I ANALIZY / SP Vol. 59

IZABELA NOGAWICA

kwentnie staczającego się w przepaść27. Kijów cieszył się dużym wspar-
ciem Baracka Obamy, jednak po objęciu urzędu przez Donalda Trumpa, 
RG poinformowała że ten wprost nienawidzi Ukrainy28. Krytykowane 
są również europejskie aspiracje Ukrainy, która według RG jest Europie 
niepotrzebna29. Jednocześnie Ukraina opisywana jest jako kraj niezdolny 
do przetrwania bez wsparcia i współpracy z Rosją. Dotyczy to zarówno 
współpracy militarnej30, jak i energetycznej31.

Ważnym czynnikiem cywilizacyjnym spajającym społeczeństwa rosyj-
skie i ukraińskie jest prawosławie. Jak donosi RG, po śmierci Metro-
polity Kijowskiego i całej Ukrainy Władimira, Metropolita Hilarion 
wezwał prawosławnych do modlitwy o zakończenie wewnętrznych wojen 
i wzajemnej nienawiści. Aspekt religijny odgrywa tutaj ważną rolę i jest 
ściśle związany z polityką. Galina Bryncewa w artykule „Nawet wrogowie 
szanowali Wołodymyra” pisze: „Pomimo tego, że retoryka ukraińskich 
polityków i katolików dotycząca UKO jest obecnie absolutnie wroga 
i nietolerancyjna, wszyscy doskonale rozumieją, że jeśli powiedzą coś 
przeciwko Metropolicie, stracą wyborców”32. Prawosławie od zawsze 
było czynnikiem „przyciągającym” Ukrainę ku Rosji, zatem działalność 
kościoła katolickiego oraz unickiego była traktowana z wrogością, zwra-
cano również uwagę na przewagę kościoła prawosławnego na terytorium 
Ukrainy. Relacje pomiędzy wyznaniami są opisywane jako konflikt33. Już 
po utworzeniu Cerkwi Prawosławnej Ukrainy, skoncentrowano się na 
opisie prześladowań, jakim poddawane są organizacje religijne, których 
centrum znajduje się w Moskwie (czyli na przykład Ukraińska Cerkiew 
Prawosławna) i duchowni34.

Szeroko opisywane są działania militarne na wschodzie Ukrainy. 
RG zapewnia, że Rosja dąży do jak najszybszego zakończenia konfliktu 

27 Вашингтон не намерен…
28 Tamże.
29 А. Васильев, Пушков „опустил” Зеленского с небес на землю, https://rg.ru/2019/06/06/

pushkov-opustil-zelenskogo-s-nebesna-zemliu.html (22.04.2020).
30 А. Валагин, Украина возобновила выпуск ракет для России, https://rg.ru/2017/06/06/

ukraina-vozobnovila-vypusk-raketdlia-rossii.html (08.04.2020).
31 Е. Березина, „Нафтогаз” не исключил закупку газа у России в критической ситуации, 

https://rg.ru/2017/08/08/naftogazne-iskliuchil-zakupku-gaza-u-rossii-v-kriticheskoj-
situacii.html (10.04.2020).

32 Г. Брынцева, Владыку уважали даже враги, https://rg.ru/2014/07/07/vladimir.html 
(19.03.2010).

33 Tamże.
34 А. Саможнев, Киевские власти грозят силой переименовать УПЦ, https://

rg.ru/2019/02/02/kievskie-vlasti-groziat-siloj-pereimenovat-upc.html (20.04.2020).



231SP Vol. 59 / STUDIA I ANALIZY

Manipulacja obrazem Ukrainy jako element rosyjskiej propagandy…

u swoich granic35. Separatyści są nazywani „zwolennikami federalizacji”36. 
Choć Rosja oficjalnie nie uznała niepodległości republik, w praktyce dzia-
łania ich władz nie są opisywane ani traktowane jak nielegalne. Podczas 
gdy w polskojęzycznych i anglojęzycznych mediach często podkreśla się 
nielegalność istnienia republik poprzez cudzysłów, lub poprzedzenie ich 
słowami „tak zwana” lub „samozwańcza”, w RG żaden z tych zabie-
gów nie jest stosowany. To ich przedstawiciele, a nie przedstawiciele 
legalnej ukraińskiej władzy, są proszeni o komentarz dotyczący bieżą-
cych wydarzeń37. Wyraźnie widać też, że dziennikarze RG mają znacz-
nie lepszy dostęp do informacji ze strony separatystów – cały konflikt 
opisywany jest z ich perspektywy. Donbas jest opisywany jako miejsce 
niebezpieczne, ale przewagę mają informacje o obstrzałach (nazywanych 
często prowokacjami) prowadzonych przez stronę ukraińską i szkodach, 
jakie powodują dla miejscowej ludności38. Również już po oficjalnym 
ogłoszeniu zawieszenia ognia, RG pisze o tym, że to ukraińska strona 
narusza jego ustalenia. Jak podaje RG, separatyści nie reagują na „prowo-
kacje” i przestrzegają zasad wynikających z porozumień mińskich39. RG 
informuje też o słabej kondycji ukraińskiej armii – wadliwym sprzęcie, 
zdemoralizowanym dowództwie, ukraińskich żołnierzach którzy poddają 
się lub przechodzą na stronę separatystów40 i licznych samobójstwach41.

Kolejny blok tematyczny stanowią doniesienia o prześladowaniu 
ludności rosyjskiej lub okazującej sprzeciw wobec wydarzeń w Kijowie. 
Według «Rassijskoj Gaziety», represjom politycznym miał być poddany 
m.in. arcybiskup Oleg Mokriak42. RG opisuje też przykład właściciela 
hotelu w Truskawcu, który na drzwiach wywiesił tabliczkę informującą, 

35 И. Окунев, Петр Порошенко в Донбассе заговорил об «украинской оккупации», https://
rg.ru/2017/01/01/petr-poroshenko-v-donbasse-zagovoril-ob-ukrainskoj-okkupacii.html 
(07.04.2020).

36 На Украине начали собирать второй батальон Национальной гвардии, https://
rg.ru/2014/05/05/snbo-anons.html (17.03.2020).

37 Н. Ермолаева, Нарушенное из-за диверсии энергоснабжение Луганска восстановлено, 
https://rg.ru/2015/01/01/lugansk-site-anons.html (25.03.2020).

38 Ополчение: На химзаводе в Славянске после артобстрела возник пожар, https://
rg.ru/2014/06/06/himzavod-anons.html (17.03.2020).

39 А. Саможнев, ДНР: Силовики 27 раз нарушали режим прекращения огня, https://
rg.ru/2015/04/04/ogon-site-anons.html (25.03.2020).

40 Р. Мельников, «Котел» бурлит, https://rg.ru/2015/02/02/debalcevo.html (23.03.2020).
41 На Украине рассказали о самоубийствах среди военнослужащих, https://rg.ru/2018/05/05/

na-ukraine-rasskazali-o-samoubijstvah-sredi-voennosluzhashchih.html (11.04.2020).
42 Митрополит Одесский просит ООН заступиться за местного священника, https://

rg.ru/2014/04/04/odessa-anons.html (17.03.2020).



232 STUDIA I ANALIZY / SP Vol. 59

IZABELA NOGAWICA

że okupanci nie są mile widziani. RG pisze: „Takie zabiegi, stosowane 
przez być może nie całkowicie zdrowych psychicznie ludzi, są jednak 
wyjątkami i noszą znamiona chwytu reklamowego – taniego i skandalicz-
nego”. Rosjanie stanowczo nie zgadzają się z tym, by nazywać ich oku-
pantami, a Ukraina jest nazywana niegościnnym krajem43. W podobnym 
tonie opisywana jest dekomunizacja Ukrainy, często prowadzona wbrew 
woli „prostych Ukraińców”. RG przytacza przykład ukraińskiego szefa 
MSZ Klimkina, który narzekał na zbyt duży udział sowieckich filmów 
w świątecznej rozkładówce telewizyjnej, choć według badań wciąż są to 
ulubione film Ukraińców44. Warto też odnotować, że RG konsekwentnie 
nie przyjmuje zmian, które były rezultatem przeprowadzonej na Ukrainie 
dekomunizacji. Przykładem może być, że w rosyjskim dzienniku urzę-
dowym wciąż używa się nazwy „Dniepropietrowsk”, choć nazwa miasta 
została w 2017 zamieniona na Dnipro (poprzednia nazwa miasta odwoły-
wała się do działacza bolszewickiego i jednego z organizatorów Wielkiego 
Głodu z lat 1932–1933, Grigorija Pietrowskiego).

Wnioski

Narracja, jaką stosuje RG w stosunku do Ukrainy jest częścią krem-
lowskiej propagandy dążącej do zwiększenia lub utrzymania rosyjskich 
wpływów na Ukrainie. Przedstawiany w rosyjskim dzienniku urzędowy 
obraz jest w zdecydowanej większości negatywny. Z przeprowadzonej 
analizy wynika, że pomimo upływu sześciu lat, Rosja nie łagodzi tonu. 
To dziwi o tyle, że bez względu na to, jaki jest plan Rosji wobec Ukrainy, 
przychylność ukraińskiego społeczeństwa mogłaby jej bardzo pomóc. RG, 
za wyjątkiem nielicznych artykułów, w których Ukraińcy przedstawiani 
są jako prosty lud bezbronny wobec faszystowskiej władzy, w większości 
artykułów szczuje Rosjan przeciwko Ukraińcom. Analiza potwierdziła, że 
podstawowym sposobem jest odwoływanie się do dobrze znanych mitów 
Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, wroga z Zachodu, oblężonej twierdzy, czy 
Ukraińca – faszysty i banderowca. Szczególnie kontrowersyjne opinie są 
przemycane poprzez cytaty polityków i innych osób publicznych. Szcze-
gólnie często pojawiają się opinie Aleksieja Puszkowa, parlamentarzysty 

43 Е. Шестаков, Обидели клиенты из России, https://rg.ru/2014/11/10/truskavets-site.html 
(23.03.2020).

44 Е. Бугайская, Глава МИД Украины расстроился из-за советских фильмов в новогоднем 
эфире, https://rg.ru/2019/01/01/glava-mid-ukrainy-rasstroilsia-iz-za-sovetskih-filmov-v-
novogodnem-efire.html (17.04.2019).



233SP Vol. 59 / STUDIA I ANALIZY

Manipulacja obrazem Ukrainy jako element rosyjskiej propagandy…

z ramienia Jednej Rosji, znanego ze swoich skandalizujących wypowiedzi. 
Taki kurs wydaje się być nie do utrzymania, jeśli Kreml chce przywrócić 
Ukrainę w orbitę własnych wpływów. W tej chwili cel ten jest realizo-
wany poprzez kwestionowanie wiarygodności relacji Ukrainy z państwami 
zachodnimi – zarówno w sensie politycznym, gospodarczym, jak i mili-
tarnym.

Bibliografia
Alekseev A., Verka Serdjuchka sotret vidy Kryma iz ukrainskogo klipa dlja „Evrovidenija” (Алек-

сеев А., Верка Сердючка сотрет виды Крыма из украинского клипа для „Евровидения”). 
www.rg.ru/2017/05/05/verka-serdiuchka-sotret-vidy-kryma-iz-ukrainskogo-klipa-dlia-
evrovideniia.html.

Berezina E., „Naftogaz” ne iskliuchil zakupku gaza u Rossii v kriticheskoi situatsii (Березина Е., 
„Нафтогаз” не исключил закупку газа у России в критической ситуации). www.
rg.ru/2017/08/08/naftogaz-ne-iskliuchil-zakupku-gaza-u-rossii-v-kriticheskoj-situacii.
html.

Bryntseva G., Vladyku uvazhali dazhe vragi (Брынцева Г., Владыку уважали даже враги). 
www.rg.ru/2014/07/07/vladimir.html.

Bugaiskaia E., Glava MID Ukrainy rasstroilsia iz-za sovetskikh filmov v novogodnem efire 
(Бугайская Е., Глава МИД Украины расстроился из-за советских фильмов в новогоднем 
эфире), www.rg.ru/2019/01/01/glava-mid-ukrainy-rasstroilsia-iz-za-sovetskih-filmov-v-
novogodnem-efire.html.

Darczewska J., Anatomia rosyjskiej wojny informacyjnej. Operacja krymska – studium przypadku, 
Warszawa 2014.

Darczewska J., Diabeł tkwi w szczegółach. Wojna informacyjna w świetle doktryny wojennej Rosji, 
Warszawa 2015.

Dulman P., Ukrainskie teatry prosiat zashchity ot „evromaidana” (Дульман П., Украинские теа-
тры просят защиты от „евромайдана”), www.rg.ru/2014/01/02/teatri-site-anons.html.

Dulman P., Uslyshit li Poroshenko nabat? (Дульман П., Услышит ли Порошенко набат?), www.
rg.ru/2016/04/04/glava-ukrainy-ischerpal-v-vashingtone-svoj-kreditnyj-potencial.html.

Ermolaeva N., Narushennoe iz-za diversii energosnabzhenie Luganska vosstanovleno (Ермола-
ева Н., Нарушенное из-за диверсии энергоснабжение Луганска восстановлено), www.
rg.ru/2015/01/01/lugansk-site-anons.html.

Ershov A., Ionova L., Skripka A., Kogda prikhodit chernaia beda (Ершов А., Ионова Л., 
Скрипка А., Когда приходит черная беда), www.rg.ru/2014/03/03/pomosh.html.

Glava LNR: Respublika ne vernetsia v sostav Ukrainy (Глава ЛНР: Республика не вернется 
в состав Украины), www.rg.ru/2017/11/11/glava-lnr-respublika-ne-vernetsia-v-sostav-
ukrainy.html.

Kuczyńska-Zonik A., Strategia bezpieczeństwa informacyjnego Federacji Rosyjskiej, [w:] J. Tru-
balska, Ł. Wojciechowski (red.), Bezpieczeństwo państwa w cyberprzestrzeni, Lublin 2017.

Lange-Ionatamishvili E., Svetoka S., Strategic Communications and Social Media in the Russia 
Ukraine Conflict, [w:] K. Geers (red.), Cyber War in Perspective: Russian Aggression against 
Ukraine, Tallinn 2015

Makarychev M., „Pravyi sektor” otkazalsia podchiniatsia Kievu (Макарычев М., „Правый сек-
тор” отказался подчиняться Киеву), www.rg.ru/2015/07/07/pravii-sektor-site.html.



234 STUDIA I ANALIZY / SP Vol. 59

IZABELA NOGAWICA

Makarychev M., Razdelili. Kto budet vlastvovat? (Макарычев М., Разделили. Кто будет вла-
ствовать?), www.rg.ru/2014/02/03/ukr.html.

Makarychev M., Vo Frantsii sbrosili maski s „geroev maidana” (Макарычев М., Во Франции 
сбросили маски с «героев майдана»), www.rg.ru/2016/02/02/francuzskij-telekanal-
pokazal-pravdivyj-film-o-tragedii-v-odesse.html.

Melnikov R., «Kotel” burlit (Мельников Р., «Котел» бурлит), www.rg.ru/2015/02/02/debal-
cevo.html.

Okunev I., Petr Poroshenko v Donbasse zagovoril ob „ukrainskoi okkupatsii” (Окунев И., Петр 
Порошенко в Донбассе заговорил об «украинской оккупации»), www.rg.ru/2017/01/01/
petr-poroshenko-v-donbasse-zagovoril-ob-ukrainskoj-okkupacii.html.

Olszyk S., Kontekst geopolityczny kryzysu na Ukrainie (2013–2014) i zaangażowanie władz 
polskich w jego rozwiązanie, www.cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-
doi-10_14746_ssp_2016_3_12/c/18886-18582.pdf.

Samozhnev A., DNR: Siloviki 27 raz narushali rezhim prekrashcheniia ognia (Саможнев А., 
ДНР: Силовики 27 раз нарушали режим прекращения огня), www.rg.ru/2015/04/04/
ogon-site-anons.html.

Samozhnev A., Kievskie vlasti groziat siloi pereimenovat UPC (Саможнев А., Киевские власти 
грозят силой переименовать УПЦ), www.rg.ru/2019/02/02/kievskie-vlasti-groziat-siloj-
pereimenovat-upc.html.

Shestakov E., Obideli klienty iz Rossii (Шестаков Е., Обидели клиенты из России), www.
rg.ru/2014/11/10/truskavets-site.html.

Sieradzan P. J., Rosyjska opinia publiczna wobec EuroRewolucji, [w:] R. Potocki, M. Domagała, 
D. Miłoszewska (red.), Czas EuroMajdanu, Warszawa 2014.

Valagin A., Ukraina vozobnovila vypusk raket dlia Rossii (Валагин А., Украина возобновила 
выпуск ракет для России), www.rg.ru/2017/06/06/ukraina-vozobnovila-vypusk-raket-
dlia-rossii.html.

Vasilev A., Pushkov „opustil” Zelenskogo s nebes na zemliu (Васильев А., Пушков „опустил” 
Зеленского с небес на землю), www.rg.ru/2019/06/06/pushkov-opustil-zelenskogo-s-ne-
bes-na-zemliu.html.


